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Digital knowledge hub supports French as a second language

Digital knowledge hub supports French as a second language

English-French bilingualism is a defining characteristic of Canadian life, yet there is a significant shortage of educators teaching French as a second language (FSL).

Muriel Péguret, Mirela Cherciov, Dominique Scheffel-Dunand


Faculty

Muriel Péguret Glendon Campus, Mirela Cherciov Researcher Glendon Campus, Dominique Scheffel-Dunand Faculty of Liberal Arts & Professional Studies


Funding

Heritage Canada; Ontario Ministry of Education

A thriving new knowledge hub, Camerise, launched at York’s bilingual Glendon Campus, aims to change that. Camerise provides students, educators and administrators in Canada’s FSL community with a digital platform of resources and tools rooted in the Open Science Framework (OSF). The OSF is a web application that is used for data sharing, open access and open education and that promotes a culture of sharing of scholarly, pedagogical resources and tools.

The hub is directed by three co-leads, Professors Muriel Péguret and Dominique Scheffel-Dunand and researcher Mirela Cherciov. The trio developed Camerise in response to a call for applications by Heritage Canada and the Ontario Ministry of Education, to help address recruitment and retention of FSL educators.

“With its Open Science Framework, Camerise aims at supporting the involvement of all FSL stakeholders in the development of networked research and educational practices that give teachers, learners and researchers new opportunities in knowledge co-creation,” says Scheffel-Dunand.

Camerise, in English, is the haskap berry, an indigenous berry that thrives in boreal climates, grows in clusters, and is now cultivated in Canada for its nutritional value. The hub aspires to make similar contributions in terms of vitality and evolution –  an ever-blooming community of practice around FSL. The hub is already on its way to achieving its objectives through the launch of its second prototype. 

“The team behind Camerise are a group of passionate and innovative FSL stakeholders of different ages, backgrounds and expertise. Together they form the beginning of a Canadian community of practice around FSL, pioneering a culture of sharing and openness. With each iteration of the hub, new tools and opportunities for collaborating are being offered, and the community grows,” says Muriel Péguret. Now at the beginning of its third year, Camerise is working on its third prototype and is looking for ways to become self-sustaining.


Un pôle de connaissances numériques pour le français langue seconde

Faculty Muriel Péguret campus Glendon, Mirela Cherciov Chercheuse campus Glendon, Dominique Scheffel-Dunand Faculté des arts libéraux et études professionnelles

Financement Patrimoine canadien; ministère de l’Éducation de l’Ontario

Le bilinguisme anglais-français est une caractéristique essentielle de la vie canadienne, mais le pays connaît actuellement une pénurie importante d’enseignants de français langue seconde (FLS). Camerise, le nouveau centre dynamique de connaissances qui a été lancé à Glendon, le campus bilingue de York, vise à y remédier.

Camerise fournit aux membres de la communauté étudiante, du corps enseignant et des administrations de la communauté FLS du Canada une plateforme numérique de ressources et d’outils ancrés dans l’Open Science Framework (OSF). L’OSF est une application Web utilisée pour le partage en libre accès de données et de ressources éducatives qui promeut une culture de partage des ressources et outils pédagogiques et savants. 

Le pôle est codirigé par les professeures Muriel Péguret et Dominique Scheffel-Dunand et la chercheuse Mirela Cherciov. Le trio a développé Camerise en réponse à un appel à candidatures lancé par Patrimoine Canada et le ministère de l’Éducation de l’Ontario afin de contribuer au recrutement et au maintien en fonction des enseignants de FLS.

« Avec l’OSF, Camerise vise à soutenir l’implication de tous les intervenants en FLS dans le développement de pratiques de recherche et d’éducation en réseau qui offrent aux enseignants, aux apprenants et aux chercheurs de nouvelles possibilités de création de connaissances », déclare Mme Scheffel-Dunand.

Le mot Camerise désigne une baie indigène florissante dans les climats boréaux où elle pousse en grappes. Elle est maintenant cultivée au Canada pour sa valeur nutritionnelle. De même, le pôle aspire à apporter des contributions en matière de vitalité et d’évolution afin de créer une communauté de pratique prospère autour du FLS. Il est sur le point d’atteindre ses objectifs grâce au lancement de son deuxième prototype.  

« Les intervenants passionnés et innovants que l’équipe de Camerise réunit sont d’âges, horizons et expertises variés. Ces personnes forment le début d’une communauté de pratique canadienne autour du FLS et sont les pionnières d’une culture de partage et d’ouverture. À chaque itération du pôle, de nouveaux outils et de nouvelles possibilités de collaboration sont proposés, et la communauté s’agrandit », explique Muriel Péguret.

Camerise, qui entame sa troisième année d’existence, travaille sur son troisième prototype et cherche des moyens de devenir financièrement autonome.