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Le programme

Apprenez comment penser et non quoi penser. En étudiant les questions philosophiques fondamentales — Qu’est-ce que la vérité? Comment pouvons-nous savoir la vérité sur quoi que ce soit? Qu’est-ce qu’être une personne? La moralité est-elle relative ou existe-t-il des vérités morales absolues? Est-il parfois justifié de punir les criminels en les emprisonnant? —, vous comprendrez mieux les différents points de vue et vous apprendrez à mieux penser, débattre et écrire.

Grâce à notre programme bilingue, vous obtiendrez les éléments essentiels d’une éducation libérale humaniste et vous suivrez des cours qui encouragent les discussions sur les valeurs, la religion, le sens de la vie, et notre relation à la nature et à l’État. Vous développerez également des compétences inestimables en pensée critique, l’analyse et l’évaluation du raisonnement étant des composantes fondamentales de la philosophie.

La petite taille de la plupart des classes vous permettra de bien connaître vos professeurs et vos pairs. Vous pourrez participer activement en classe, poser des questions et argumenter pour ou contre les théories et idées présentées. Vous comprendrez non seulement les problèmes philosophiques à l’étude, mais aussi ce qui les rend profonds et difficiles.

Vous pouvez choisir d’enrichir votre diplôme en philosophie avec le Certificat général en droit et pensée sociale, un atout de taille si vous comptez poursuivre des études en droit ou au deuxième cycle. Voyez comment chaque année d’étude est organisée et découvrez comment lancer votre carrière selon votre majeure.

Vous vous demandez à quoi ressemblera chacune de vos années d’études? Découvrez-le ici.

Les cours


Durant vos études, vous suivrez des cours qui vous proposent une approche approfondie et équilibrée de la philosophie, des cours d’introduction qui vous présentent les problèmes philosophiques classiques aux cours spécialisés dont Droit, justice et égalité, Philosophy of Time, Climate Change : Ethical and Political Issues ou encore Sexe, amour et famille : enjeux en éthique, droit et pensée sociale.

Voir les horaires des cours sur le site de l’Université York

Catalogue des cours

1611 3.00 Introduction to Philosophy I

What is consciousness? Am I the same person through time? Do I have free will? What can be known? These questions and others will be addressed in this course through the works of significant thinkers in the history of philosophy. Course credit exclusions: AP/PHIL 1000 6.00, GL/PHIL 1410 3.00 (prior to Winter 2014).

1612 3.00 Introduction to Philosophy II

This course begins with the question whether morality is all relative. Do absolute moral standards require the existence of a supreme being as their source? This query prompts an examination and assessment of the traditional arguments for the existence of God. Course credit exclusions: AP/PHIL 1000 6.00, GL/PHIL 1420 3.00 (prior to Winter 2014).

1690 6.00  Introduction à la philosophie : les grands penseurs

Vue d’ensemble de l’histoire de la pensée européenne de l’Antiquité grecque à nos jours, dont le but est de mettre en évidence les rapports entre la philosophie d’une part, et les sciences, la politique, la religion et l’art d’autre part. Cours incompatible : AP/PHIL 1000 6.00.

2605 6.00  Truth, Mind and Reality

This course is an introduction to three core areas of Philosophy. It deals with epistemology (the nature and scope of human knowledge); metaphysics (categories of being; freedom and fatalism); and philosophy of mind (personal identity, knowledge of other minds).

2615 3.00 Moral Questions and Social Policies

Issues to be discussed: The use of race as a criterion in social policy; justice and gender; assessing women’s quality of life; individual liberty and mental illness; the right to use coercion to treat mentally ill individuals against their will.

2617 3.00 The Quest for Meaning

Questions and topics to be discussed in this course: Can life have meaning? Whose criteria count in assessing the meaningfulness of a human life? Is human life absurd? Self-realization, satisfaction and happiness, the inevitability of death and the significance of suffering.

2620 6.00 Reason and Feeling in Modern Philosophy

Is there a conflict between reason and feeling? What role does each play in belief and knowledge? Is morality based on an appeal to reason or on subjective feeling? This course will examine such questions in the context of modern philosophy. Course credit exclusions: GL/HUMA 2620 6.00, GL/PHIL 2650 6.00 (prior to Fall 2010), GL/HUMA 2650 6.00, AP/PHIL 2020 3.00, AP/PHIL 2025 3.00.

2640 6.00 Logic

This course is an introduction to the basic concepts and techniques of modern logic. No previous course in logic or philosophy is required. Course credit exclusion: AP/PHIL 2100 3.00.

2645 6.00 Ancient Philosophy and Political Theory

The development of inquiry about the order of nature and society is traced. Special attention is given to the ethical and political theories of Plato and Aristotle. Course credit exclusion: AP/PHIL 2015 3.00 and GL/PHIL 2630 6.00.

2690 3.00 Logique symbolique

Ce cours vise à munir l’étudiant des moyens puissants d’analyse et de critique du raisonnement que met à sa disposition la logique moderne dite « symbolique ». Le cours portera sur la déduction « naturelle », les quantificateurs, ainsi que les relations. Cours incompatible : AP/PHIL 2100 3.00.

2923 3.00 Introduction au droit et à la pensée sociale         

Ce cours porte sur les rapports entre le droit et les institutions juridiques d’un côté, et la société, la famille et l’individu de l’autre. On y examinera quelques questions propres au droit et à la société canadiens, et relatives au processus judiciaire et pénal, aux droits civils et politiques, ainsi qu’aux rapports entre culture politique et culture juridique. Cours incompatible : AP/PHIL 2060 3.00.

2923 3.00 Introduction to Law and Social Thought

This course will focus on the role of law and legal institutions in their relation to society, family and the individual. It will examine specific issues within Canadian society and law involving the judicial and criminal processes, civil and political rights, and the relationship between legal and political culture. Course credit exclusion: AP/PHIL 2060 3.00.

2925 3.00 Law, justice and equality

This course explores questions concerning the nature of a just legal and political system, and the connection between justice and equality. What makes laws just or unjust? Should we aim for equality as a matter of justice? If so, what kind of equality? Course credit exclusion: AP/PHIL 2050 6.00.

2925 3.00 Droit, justice et égalité

Ce cours explore des enjeux concernant la nature d’un système légal et politique juste, et le lien entre la justice et l’égalité. Qu’est-ce qui rend une loi juste ou injuste ? Est-ce que l’égalité est une exigence de la justice ? Si oui, quel type d’égalité ? AP/PHIL 2050 6.00.

3237 3.00 Moral Philosophy I

This course analyzes central questions in ethical theory. Topics are drawn from: consequentialism, Kantian ethics, contractualism, partiality and impartiality, choice and responsibility, and practical reasoning. Course credit exclusion: GL/PHIL 3643 3.00.

3450 3.00 Philosophy of Time

This course treats from an analytic perspective, a range of philosophical problems arising from reflection on the nature of time. Possible topics include time’s reality, identity through time, the direction of time, knowledge of the future, and time travel.

3606 6.00 Self and Identity: Contemporary Feminist and Anti-Racist Perspectives

Examines conceptions of the self, and analyzes the consequences of oppression and various types of discrimination on self-determination, identity and the possibility of freedom from a feminist and anti-racist perspective. Previously offered as: AP/WMST 3506 6.00, GL/WMST 3506 6.00.

3633 3.00 Responsibility, Crime and Punishment

This course considers how questions of moral responsibility feature in the justification of criminal punishment. Is the idea of moral responsibility coherent? Does the justification of criminal punishment depend on such an idea? What are the limits of criminal responsibility? Course credit exclusion: AP/PHIL 3195 3.00.

3633 3.00 Responsabilité, crime et châtiment

Ce cours étudie le rôle que joue la notion de responsabilité dans la justification du châtiment criminel. L’idée de responsabilité morale est-elle cohérente ? La justification du châtiment en dépend-elle ? Quelles sont les limites de la responsabilité criminelle ? Cours incompatible : AP/PHIL 3195 3.00.

3634 3.00 International Justice

This course examines some of the most important philosophical work on questions of international justice within the liberal tradition. Authors studied will include among others Walzer, Rawls, Beitz, Pogge, Kant and Habermas.

3638 3.00 Sex, Love, and the Family: Issues in Ethics, Law and Social Thought

This course explores key normative issues concerning the sphere of human intimacy and close relationships. Social norms, laws, and policies regulating sex, romance, friendship, and familial relationships will be critically examined from a philosophical perspective.

3642 3.00 Business Ethics

This course examines some contemporary issues in business ethics such as the ethical justification of the free market, corporate responsibility, deceptive advertising, business and the environment, preferential hiring practices and whistleblowing. Course credit exclusion: AP/PHIL 3050 3.00.

3654 3.00 The Morals Limits of the Criminal Law

This course considers what types of conduct the state may legitimately criminalize, and what justification it must have for doing so. Are paternalistic or moralistic laws ever justifiable? What is the place of the criminal law in a free society?

3654 3.00 Les limites morales du droit criminel

Ce cours considère quels types de conduite l’État peut criminaliser, et le type de justification requis pour ce faire. Le paternalisme ou le moralisme légal sont-ils justifiables ? Quelle est la place du droit criminel dans une société libre ?

3667 3.00 War, Power, and Sovereignty: Early Modern Political Theory I

This course examines concepts such as war, power, and sovereignty through the works of thinkers such as Machiavelli, Hobbes, and Locke not as abstract ideas but as responses to, comments on, defences, or critiques of historical events and social realities. Prerequisites: none required, but students can acquire recommended background by taking GL/HIST 2905 6.00, GL/HIST 3225 3.00, GL/HIST 3436 3.00, GL/PHIL 1690 6.00, GL/PHIL 2620 6.00, GL/PHIL 2645 6.00, GL/POLS 2485 6.00 or GL/POLS 2920 6.00. Course credit exclusion: GL/POLS 3660 6.00.

3668 3.00 Community, Liberty, and Institutions: Early Modern Political Theory II

This course examines concepts such as community, liberty, and institutions through the works of thinkers such as Rousseau, Madison, Mill, and Marx not as abstract ideas but as responses to, comments on, defences, or critiques of historical events and social realities. Prerequisites: none required, but students can acquire recommended background by taking GL/HIST 2905 6.00, GL/HIST 3225 3.00, GL/HIST 3436 3.00, GL/PHIL 1690 6.00, GL/PHIL 2620 6.00, GL/PHIL 2645 6.00, GL/POLS 2485 6.00 or GL/POLS 2920 6.00. Course credit exclusion: GL/POLS 3660 6.00.

3675 3.00 Enjeux contemporains de justice économique et sociale

Ce cours offre une introduction aux théories de la justice distributive en philosophie politique contemporaine et à une gamme d'enjeux actuels en éthique économique et sociale, tels que l'allocation universelle inconditionnelle et la justice intergénérationnelle. Coinscrit avec: GL/POLS 3675 3.00, GL/HUMA 3675 3.00

3675 3.00 Contemporary Issues in Economic and Social Justice

This course offers an introduction to contemporary theories of distributive justice and explores a range of current issues in economic and social ethics, such as unconditional basic income and intergenerational justice. Crosslisted to: GL/POLS 3675 3.00, GL/HUMA 3675 3.00

3910 3.00 Philosophy of Language

This course introduces students to such topics as the nature of reference, the role of intention and convention in determining meaning, the distinctions between syntax, semantics and pragmatics, the theory of speech acts and the nature of metaphor and other figurative language. Prerequisite: six credits in PHIL or in MODR (the 17xx series), or permission of the Department. Course credit exclusion: AP/PHIL 3200 3.00.

4215 3.00 Topics in the History of Philosophy: Rhetoric

This course will study Plato’s Gorgias and the Apology. These texts provide the Platonic teaching about Rhetoric: the Gorgias states the principles; the Apology is a case study. Their teaching is at the foundation of Rhetoric as a liberal art. Prerequisite: 12 credits in Philosophy or permission of the Department.

4217 3.00 The Possibility of Knowledge

Examines some of the central issues in contemporary theory of knowledge: the possibility of knowledge, how it might be acquired, and whether it can be extended by deductive reasoning. Prerequisite: six credits in PHIL Course credit exclusion: AP/PHIL 4230 3.00.

4235 3.00 Political Philosophy II

This course proposes an advanced study of some central questions in political philosophy. Topics are drawn from: political liberalism, coercion and its justification, international justice, liberty, equality, democracy, and rights. Prerequisite: 6 credits in Philosophy. Course credit exclusions: GL/PHIL 4626 3.00, AP/PHIL 4180 3.00.

4647 3.00 Topics in the Philosophy of Language: Truth

This course examines the concept of truth from several perspectives: its relation to meaning, assertion and other concepts in philosophy of language; its formal characterization; and its broader philosophical significance. The correspondence theory and minimalism, among other approaches, are discussed. Prerequisite: 12 credits in PHIL and/or LIN.

Types de diplômes et exigences du programme

Le programme de philosophie offre les types de diplômes et de certificats suivants :

Le programme de philosophie est également disponible en tant que baccalauréat ès arts international bilingue ou trilingue.

Ce programme est également offert en tant que B.A. de Glendon, avec des exigences linguistiques plus flexibles.

Prenez rendez-vous avec un conseiller académique

Consultez le calendrier académique pour les exigences du programme

Three students are discussing at a table

Certificat en droit et pensée sociale

Préparez-vous à une carrière porteuse de changement en vous plongeant dans le droit et les aspects les plus controversés de nos vies sociales : les limites des droits et libertés fondamentaux, la discrimination, l’oppression et la criminalisation.

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Autres détails sur le programme

Prix étudiants

Nous voulons reconnaître votre réussite académique et votre engagement à l’excellence dans le programme. Les prix et les bourses ne sont pas seulement un coup de pouce financier, mais aussi un excellent moyen de montrer votre travail acharné sur votre CV et votre relevé de notes. Consultez la liste de prix disponibles, y compris le Judith Baker Memorial Award et le Glendon Philosophy Book Prize.


Rencontrez nos diplômés

Découvrez les carrières passionnantes de certains diplômés et la manière dont leur expérience à Glendon leur a donné un avantage sur le marché du travail. Parmi les témoignages, ceux de Marc-André Lacombe, avocat; de Mikhaël Missakabo, professeur de mathématiques; et d’Alex Limion, analyste en placements chez Sprucegrove Investment Management.

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