Skip to main content Skip to local navigation

A Statement from York University President and Vice-Chancellor Rhonda Lenton on the Passing of Dr. Robert Everett | Déclaration de la présidente et vice-chancelière de l’Université York, Rhonda Lenton, au sujet du décès de Robert Everett

A Statement from York University President and Vice-Chancellor Rhonda Lenton on the Passing of Dr. Robert Everett | Déclaration de la présidente et vice-chancelière de l’Université York, Rhonda Lenton, au sujet du décès de Robert Everett

It is with great sadness that the York University community has learned of the recent passing of Dr. Robert Everett, a distinguished and long-serving Senior Assistant Secretary of the University. He is remembered fondly by his colleagues for his subtle and authentic leadership in — and deep knowledge of — governance matters, his unwavering collegiality, his sharp wit, and his sincere love of the University.

Upon his retirement in 2018, Bob’s contributions to York over the course of his 30-year career were formally recognized by the York community through the renaming of the Senate Chamber in his honour and the establishment of the Robert Everett Exceptional Leadership in Student Governance Award. The award is presented each year to students who have made a valuable and significant contribution to the governance of the University.

While many in our community will remember Bob for his service to the Senate and Board of Governors, some may not be aware that he made significant contributions to scholarship and public policy through the publication of dozens of works — including reports for a House of Commons standing committee, the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission, and a royal commission — as well as presentations and media appearances. He also taught courses on media and politics, environmental journalism, and federal dynamics at York beginning in 1985.

On behalf of the entire York community, I want to offer my sincerest condolences to Bob’s family and loved ones, and to the multitudes of staff, students, faculty, course instructors, alumni, Board and Senate members, and partners whose lives he touched over the course of his extraordinary career at York.

Sincerely,

Rhonda Lenton
President & Vice-Chancellor


La communauté de l’Université York a appris avec une immense tristesse la disparition récente de Robert Everett, qui s’est longtemps illustré en tant que secrétaire adjoint principal de l’Université. Ses collègues gardent un excellent souvenir de son leadership subtil et authentique en matière de gouvernance — et de ses connaissances approfondies sur ces questions —, de son esprit de camaraderie, de sa vive intelligence et de son amour sincère pour l’Université.

Lors du départ à la retraite de Bob en 2018, la communauté de York a reconnu formellement les multiples contributions de ses 30 années de carrière en renommant la salle du Sénat en son honneur et en créant le prix Robert Everett Exceptional Leadership in Student Governance. Ce prix est décerné chaque année aux étudiants et étudiantes ayant eu une incidence significative sur la gouvernance.

Si plusieurs membres de notre communauté se souviennent des services de Bob au sein du Sénat et du Conseil des gouverneurs, d’autres ne connaissent peut-être pas ses contributions importantes à la recherche et à la politique publique avec la publication de dizaines de travaux — notamment des rapports pour un comité permanent de la Chambre des communes, pour le Conseil de la radiodiffusion et des télécommunications canadiennes et pour une commission royale — en plus de diverses présentations et interventions médiatiques. À partir de 1985, il a également donné à l’Université York des cours sur les médias et la politique, sur le journalisme environnemental et sur la dynamique fédérale.

Au nom de toute la communauté de York, je tiens à offrir mes sincères condoléances à la famille et aux proches de Bob, ainsi qu’aux nombreux membres du personnel, de la population étudiante, du corps professoral, du corps enseignant, de la communauté des diplômés et aux membres du conseil d’administration et du Sénat et autres partenaires sur lesquels il a eu un impact au cours de sa carrière remarquable à York.

Sincères salutations,

Rhonda Lenton
Présidente et vice-chancelière

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *